Osztályfőnöki óra az iskolai pénzügyi nevelésben

Ez a tartalom nem elérhető.
Légyszi, engedélyezd a sütiket a böngésződben a megtekintéshez.

Bár pénzpedagógusként az otthoni pénzügyi nevelés elsőbbségét hirdetem, az iskolai pénzügyi nevelést sem lehet megkerülni. Egyelőre a kisebbeknek erre osztályfőnöki óra adna lehetőséget, vagy esetleg egy napközis foglalkozás, hiszen kerettanterv jelenleg csak a 7.-8. osztálynak (Pénzügyi és gazdasági ismeretek I.) és 9.-10. osztálynak (Pénzügyi és gazdasági ismeretek II.) létezik. Ezért február végére elkészül az osztályfőnöki órák anyaga is.

Osztályfőnöki óra az iskolai pénzügyi nevelésben

Egyre sokasodnak azok a megkeresések, hogy tartanék-e egy osztályfőnöki órát a gyerekeknek a pénzről. Ez eddig rendben van. Tartok én, boldogan. Már csak azért is, mert a pedagógusok a megmondhatói, hogy az a kevés pénzügyi ismeret, ami szét van szórva jelenleg a Nemzeti Alaptantervben meghatározott kerettantervekben, az négy különböző műveltségterületen elszórva, nem egymásra épülve, minden koherenciát nélkülözve jelenik meg – és ott is kevés szó esik a személyes pénzügyekről, ami a pénzügyi nevelés lelke lenne. (A Pénzügyi és gazdasági ismeretek I.-II. tankönyveit még nem láttam, az minden reményem, hogy a szerzők valami nagyon jót hoztak ki a kerettanterv adta lehetőségekből, bár a kerettanterv alapján erre szűkebbek a lehetőségek a szükségesnél: az összesen négy tanévből másfelet szántak a kerettanterv alkotói a személyes pénzügyekre, két és fél évet a világgazdasági és makrogazdasági összefüggésekre. Ami kell, csak nem biztos, hogy ebben a mélységben. A pénzkezeléshez, személyes pénzgazdálkodáshoz ugyanis a személyes pénzügyek ismerete és GYAKORLATA lenne elsősorban szükséges. Nagyon sok függ majd aOsztályfőnöki óra az iskolai pénzügyi nevelésben tankönyvtől, ezért érdeklődve várom majd én is.)

Amiért fontosnak és szükségesnek tartom, hogy az osztályfőnöki óra az iskolai pénzügyi nevelésben megjelenjen, és szerepet kapjon, az az a tény, hogy hetedikben már késő elkezdeni. Lehet, és tudom, hogy akkor is lehet látványos eredményeket elérni. Akkor is lehet teljesen helyre rakni a gyerek fejében a pénzzel kapcsolatos dolgokat. Csak már nehezebben. és már benne lesz a pakliban a kamaszos lázadás is. (Erről a felső tagozatos pedagógusok szerintem könyvet tudnának írni.) Amíg kisebbek, az ő tudásszintjüknek, életkori sajátosságaiknak megfelelően is lehet már tanítani ezt-azt a pénzről – sokkal könnyebben is fogadják. Különösen, ha játékos formában éri őket a hatás. Ekkor ugyanis még nincsenek annyira megszilárdulva a családi minták, hogy ne lehetne kisebb erőfeszítéssel nagyobb hatást elérni.

A családi minták ugyanis jól-rosszul, de működnek. ezt látja a gyerek, ebbe nő bele. Ez lesz neki a természetes, a megszokott. Márpedig a szokás nagy úr. És nemcsak azért, mert automatizmussá válik, hanem azért is, mert ezek a szokások a családi rendszer részei. Egyáltalán nem biztos, hogy azért, mert a gyerek a suliban megtanulja az alapokat a helyes pénzkezelésről, azért otthon támogatni fogják a szülők, hogy az övéktől eltérő normarendszer szerint kezelje a gyerek a pénzt. Márpedig ha ilyen erős a családi ellenállás, akkor a gyereknek nem marad alkalma begyakorolni élesben, cselekvés közben a tanultakat – és akkor minden iskolai erőfeszítés annyit fog érni, mint az a bizonyos falra hányt zöldség.

A pénzügyi intelligencia ugyanis cselekvéses intelligencia – ami nagyon is párhuzamban áll azzal, hogy a gyerekek akkor tanulnak a leghatékonyabban, ha az egész testükkel, minden érzékszervükkel, tehát tapasztalatok útján tanulhatnak.

Ezért tartom kiemelt fontosságúnak, hogy az osztályfőnöki óra az iskolai pénzügyi nevelésben már hetedik osztály előtt megjelenjen. Természetesen az lenne az igazi, ha az iskola egy olyan máhely lehetne, ahol a családokat komplett be lehetne vonni a gyerek pénzügyi nevelésébe, így az otthoni pénzügyi rendszerek, szokások is megváltozhatnának annyira, hogy a gyerek jó példát kapjon, illetve a szülők már tisztában lehetnének azzal, hogy miben kellene támogatni a gyereket. Ez még a jövő zenéje, egyelőre egy feladattal elég lesz megbirkózni.

Szóval készül az osztályfőnöki órák anyaga. Igen, többes számban. Mert egy osztályfőnöki óra nem biztos, hogy elegendő lesz. A kisebbeknek valószínűleg az évi kettő-három óra is jó lesz, de a nagyobbaknak valószínűleg már egy kisebb sorozat (pl. kéthavonta egy-egy óra).

Ezért keresek most olyan pedagógusokat, akik akár alsó, akár felső tagozatban tanítanak, és vállalnák, hogy némi segítséget nyújtanak az osztályfőnöki órák anyagának kifejlesztéséhez. Néhány kérdésemet kellene röviden megválaszolni, hogy valóban használható anyagot tudjak kidolgozni. Olyat, ami használható tanárnak is, diáknak is.

Várom a pedagógusok jelentkezését az info [kukac] penzmesek [pont] hu emailcímre!

Köszönöm, hogy Te is fontosnak tartod a következő generációk pénzügyi oktatást!

🙂 Csilla 🙂

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*