A zsebpénz evolúciója – 1. rész

Ez a tartalom nem elérhető.
Légyszi, engedélyezd a sütiket a böngésződben a megtekintéshez.
Hangozzék bármilyen furán is, a zsebpénz evolúciója éppúgy létező dolog, mint az emberé. Csak a zsebpénzé pár évben mérhető, nem évmilliókban. A lényeg: a zsebpénz úgy változik, ahogyan a gyerek nő.

A zsebpénz evolúciója: a kezdetek

A legtöbb kisgyereknek már ovis korában is van egy kis pénze. Ez általában a zörgő apró, a gyerekeket azonban nagyon fel tudja villanyozni. Miért?
  1. Mert gyűjtheti – bármelyik anyuka megmondhatja, hogy egy ovis, de még egy kisiskolás gyerek is, hányszor állít haza ősszel több zsebnyi gesztenyével, kirándulások alkalmával egy kazalZsebpénz evólúciója - a perselypénz falevéllel, nyáron egy halom kaviccsal, vagy bármi mással. Nem véletlen az sem, hogy éppen ebben a korosztályban olyan népszerűek a különböző matricás gyűjtőalbumok (hogy mennyire etikus a gyerekek gyűjtőszenvedélyét kihasználni a szülők penztárcájának megcsapolására, az már egy másik kérdés…). Miért lenne ez alól éppen a pénz kivétel?
  2. Mert érdekes – egy ovis kisgyerek számára, de különösen a kisiskolásoknak hirtelen és nagy ütemben kezd el kitágulni a világ, egyre több felfedeznivalót találnak benne, ahogyan kilépnek az otthoni környezetből. Márpedig a pénzt többnyire házon kívül használjuk, ndem otthon, így ekkor már a gyereknek is módja van látni, mikor, milyen helyzetben és hogyan használjuk a pénzt. És milyen pénzt! Hiszen a pénz sokféle lehet: lehet fém, lehet papír, ráadásul még ezen belül is változatos, mert minden címlet másképp néz ki. Mindegyiken ezer dolog van: képek, betűk, számok, rettentő sokat lehet róla kérdezni (ha hagyják). Egy ilyen érdekes holmit ki ne akarna gyűjteni?
  3. Mert felnőttes – a gyerekek utánzással tanulnak, így ösztönösen vonzódnak mindenhez, még akkor is, ha mi, szülők nem tartjuk azt a koruknak megfelelőnek. Így a pénzhez is.
A pénzpedagógus közbeszól:
A pénz megfelelő a gyereknek bármely életkorban. Maximum az a nem megfelelő, ahogyan mi, felnőttek beszélünk róla a gyereknek, vagy amilyen példát mutatunk neki arról, hogy hogyan kell bánni a pénzzel. A titok annyi, hogy a gyerek korának megfelelően kell a témát előadni.
           Mivel a pénz egy kisgyereknek meglehetősen felnőttes dolog, így mindent el is fog követni, hogy neki is legyen belőle. Valamennyi. A gyerek számára ez egy izgalmas beavatás: nézzétek, milyen nagy vagyok, anyu/apu már pénzt is adott nekem! A gyerek úgy érzi, ezzel is közelebb került a szüleihez, a felnőttséghez, hiszen már olyan dolgokkal foglalkozhat, amivel csak egy igazi felnőtt.
Ezt a fajta gyűjtőszenvedélyt érdemes kihasználni a zsebpénz evolúciójának első fázisában. Ekkor ugyanis úgy lehet kialakítani a gyerekben a takarékoskodás szokását, hogy észre sem veszi, a motivációja pedig a fent említett három okból az egekben van.
Ebben a korban jellemzően az ajándékba kapott aprópénzek dominálnak, de névnapra, szülinapra, húsvétra előfordulhatnak a nagyobb értékű papírpénzek is. Ezért szoktam ezt a fajta “zsebpénzt” inkább ajándék-, vagy perselypénznek nevezni, mert ezeket a kisebb-nagyobb ajándékba kapott összegeket jellemzően a gyerekek perselyben, pénztárcában, stb. szokták gyűjteni.

Perselypénz és a Pénzmesék

A Pénzmesék első meséjében éppen ezt a gyűjtögető hajlamot mutatom be, illetve azt, hogy ezt megfelelő formában hogyan lehet a takarékoskodásra szoktatás szolgálatába állítani. És jó okom van rá, hogy ezt már ilyen korban javasoljam elkezdeni.
Nevezetesen az, hogy az ilyen fiatalkorban berögzült szokásokat nagyon nehéz levetni kesőbb, felnőttkorban is. Márpedig a takarékoskodás az a szokás, amely életünk végéig jól fog jönni – de addig egészen biztosan, amíg a jelenlegi pénzügyi rendszer működik. Ennek lecserélésére viszont még csak komolyabb törekvés sem látszik, nemhogy szükségesség.
A Pénzmesék történetei arra épülnek, hogy a gyerekeinknek minimálisan két dolgot kell nagyon megtanítanunk: a beosztás képességét, és a takarékoskodás szokását.  Ha e két képességgel engedjük el a gyerekeinket a nagybetűs életbe, akkor a gyerekünk felnőttként képes lesz arra a teljesítményre, hogy egy átlagos ÉS adósságmentes életvitelt folytasson.
Most tartasz az alapozásnál. És nem vagy eszköztelen. Ott vannak a Pénzmesék.
JÁTSSZATOK MINDEN NAP PÉNZÜGYEKET!
Himer Csilla pénzpedagógus, a Pénzmesék szerzője
Himer Csilla, pénzpedagógus
Fotó: Galló Krisztina
🙂 Csilla 🙂 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*