A zsebpénz evolúciója – 2. rész

Ez a tartalom nem elérhető.
Légyszi, engedélyezd a sütiket a böngésződben a megtekintéshez.
A zsebpénz evolúciójának első szakasza tökéletesen egybe vág a Pénzmesék alkalmazásával: nagyjából mindkettőt a nagycsoportos-első osztályos kor táján szerencsés bevezetni. És igaz, hogy a további szakaszok alkalmazása során már nem tudod segítségként használni a Pénzmeséket, viszont nem árt már most tudnod, hogy mit is alapozol meg most a perselypénzzel és a Pénzmesékkel.

A zsebpénz evolúciója – 2. rész

Hallottál már a büfépénzről? Ez az, amit a legtöbb szülő – tévesen – zsebpénznek nevez. Pedig az igazi, XXI. századra fazonírozott zsebpénzhez ennek nem sok köze van. Pontosabban annyi, hogy az igazi zsebpénznek is van olyan része, amit elköltenek. A büfépénzt azonban teljes egészében elszórja a gyerek…

Miért pont büfépénz?A zsebpénz evolúciója - büfépénz

Mert jellemzően kisiskolás korban (2-4. osztály) kapnak ilyen “zsebpénzt” a gyerekek. És ez a “zsebpénz” jellemzően az iskolabüfé nevű fekete lyukban szokott eltűnni. Még akkor is, ha a gyerek iskolájában nem is engedik, hogy az alsósok vásároljanak a büfében, vagy ha történetesen nincs is büfé a suliban. Mert az iskola közelében akkor is biztosan van kisbolt, pék, trafik, más olyan kereskedelmi képződmény, ahol a gyerek biztosan talál valami érdekes(nek látszó)t.

Miért nem zsebpénz a büfépénz?

Említettem, hogy sok szülő hiszi azt, hogy a büfépénz zsebpénz. Pedig nem. A büfépénzből ugyanis a gyerek a legtöbb esetben csak annyit tanul meg, hogy hogyan kell a pénzt elkölteni. Pedig azon nem sok tanulni való van, ahogy mondani szokás, azt a hülye is tudja. Jó esetben a gyerek annyit azért megtanul a zsebpénz ezen típusából is, hogy hogyan kell beosztania a pénzt. De csak egy esetben. Ha Te rendszeresen adod neki a büfépénzt. Mármint időben és összegben is. A gyerek ugyanis csak így tanulja meg, hogy hogyan tartson ki a pénzével, azaz hogyan ossza azt be.

Mi a legnagyobb szülői hiba a büfépénzzel?

Az, hogy a szülők elfelejtkeznek a perselypénzről. Márpedig ez korábban a takarékoskodás szokásának kialakítására szolgált. Ha ez megszűnik, vagy belefolyik a büfépénzbe, akkor a takarékoskodás már meglévő szokása eltűnik, és a helyére a pénzköltés szokása lép. Pedig ha sikerül a perselypénzt (ajándékpénzt) és a büfépénzt kombinálni egymással, akkor máris leraktad az igazi zsebpénz alapjait – és sokkal természetesebb lesz az átmenet a kettő között.

Mi segít a szülőknek a zsebpénz második szakaszában?

A perselypénzzel már tapasztalatot szerzett gyerek számára ebben az időszakban a Pénzmesék már túlhaladott, az igazi zsebpénzhez ajánlható más kiadvány viszont még túl sok. (Ha azonban még 2-4. osztályban indultok a gyerekkel a nulláról, a Pénzmesék még mindig jó szolgálatot tesznek.)
Ennek ellenére sem vagy eszköztelen a gyerek pénzügyi nevelésében:
  1. jó példa – ugye, Te is áldozol minden hónapban kb. egy fél órát arra, hogy beoszd a család havi bevételét, hogy mindenre jusson, amire kell? Mindegy, hogy borítékba pakolgatod szét a pénzt, vagy csak papíron osztod szét, a lényeg, hogy a gyerek lássa, hogy ezt így csinálják a nagyok. Így jogosan fogalmazod meg majd vele szemben is az elvárást, hogy a büfépénzzel bánjon beosztóan.
  2. Babilon leggazdagabb embere – a harmadikos gyerekek olvasás órákon már gyakran foglalkoznak a magyar történelemmel – magyar mondák formájában. Ebbe a sorba jól illeszkedik a Babilon leggazdagabb embere című könyv, amely ókori történetek képében tanít sok alapvetést a gyerekeknek a pénzről. Ez ismét csak a megtakarítások fontosságát izmosítja a gyerek fejében, és lerakja a tartalékok, valamint a vagyongyarapítás módjainak alapjait is – ezzel megágyazhatsz a zsebpénz következő evolúciós szakaszának is.
  3. Zsebre megy – ez egy olyan társasjáték, amellyel 5 éves kortól játszhat ez egész család. Jó buli, és a büfépénz beosztását nagyszerűen lehet vele játékos formában gyakorolni.
  4. Játéktár – ehhez az e-bookhoz a pénzügyi nevelési oldalamon juthatsz hozzá. Életkori sajátosságok szerint csoportosítva vannak benne olyan játékok, amelyek segítenek a gyereknek olyan készségeit fejleszteni, amire szükség van pl. a pénze beosztásához (erre jó példa lehet a matematikai, illetve a logikai készségeket fejlesztő játékok).
  5. Személyi pénzpedagógus 🙂 – ez lennék én. Ha valahol elakadtál, akkor itt megtalálsz, segítek. >>> 

 

+1. Családi legendárium – a gyerekek minden életkorban érdeklődnek a saját történelmük, vagyis a származásuk, a családuk történetei iránt. (Igen, még a kamaszok is!) Éppen ezért, ha akad olyan nagyi, dédi, ükszülő, vagy távolabbi rokon, akit valamiért, pl. a szorgalmáért, a beosztó viselkedéséért, a takarékosságáért külön is őriz a családi emlékezet, akkor mesélj róla a gyereknek!
Játsszatok minden nap pénzügyeket! 
🙂 Csilla 🙂

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*